- بازیابی اطلاعات هارد دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته راه حل‌های نظارتی خوبی در محیط‌های مختلف از جمله منزل و محل کار هستند این دوربین‌ها اتفاقات روزانه را ضبط کرده و مدارک ویدئویی را در اختیار مجریان قانون قرار می‌دهند. در برخی موارد ناگوار ممکن است این فیلم‌ها از بین بروند حذف فیلم دوربین مداربسته به صورت اتفاقی می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد خصوصا اگر فیلم دارای صحنه‌های مهم و گویای جزئیات رخدادها باشد؛ امروزه امکان بازیابی هارد دوربین مداربسته وجود دارد و افراد می‌توانند از مراکز ریکاوری معتبر و مختلف برای ریکاوری آنها کمک بگیرند یکی از این مراکز مرکز ریکاوری پیشرو است که با مشاوره رایگان در ریکاوری هارد دیسک، بازیابی رم و فلش و… به شما کمک می‌کند.

 

در چه مواقعی امکان ریکاوری هارد دوربین مداربسته وجود دارد؟

در برخی مواقع اگر هارد سالم باشد و اطلاعات تنها از آن پاک شده باشد امکان ریکاوری وجود دارد و شما می‌توانید به راحتی فایل های دوربین مداربسته حذف شده را بازیابی کنید. اما شانس بسیار کمی برای بازیابی ویدیوهایDVR دوربین‌های مداربسته که رونویسی شده‌اند وجود دارد زیرا آنها توسط یک ویدیوی دیگر بازنویسی شده از هارد دیسک پاک می‌شوند؛ اگر هارد دیسک تا حدی آسیب دیده باشد احتمال بازیابی ویدیوهای موجود در هارد دیسک وجود دارد اما اگر هارد دیسک به طور کامل رونویسی شده باشد این امکان به صفر می‌رسد اما اگر رونویسی کامل انجام نشده باشد هنوز فرصتی برای بازیابی ویدیو از هارد دیسک دوربین مداربسته وجود دارد و شما می‌توانید آنها را بازیابی کنید.

 

بازیابی هارد دوربین مداربسته

دستگاه‌های DVR با سیستم عامل‌های مختلفی و با رمزنگاری‌های خاص اطلاعات را در هارد دیسک متصل به سیستم های DVR دوربین مداربسته ذخیره می‌کند و این یک خیال خام است که بتوانید به راحتی و با نرم‌افزارهای عادی این اطلاعات را بازیابی نمایید، البته می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد قابلیت بازیابی اطلاعات با نرم‌افزارهای عادی وجود دارد.

زمانی که ویدیوها از حافظه حذف می‌شوند همچنان در هارد دیسک ذخیره هستند اما سیستم فضای اختصاص داده شده آنها را خالی در نظر می‌گیرد در نتیجه قبل از اینکه ویدیوهای حذف شده توسط فایل‌های جدیدی بازنویسی شوند می‌توانید فایل‌ها و ویدیوهای پاک شده را ریکاوری کنید در صورتی که اطلاعات و فیلم هارد دوربین مداربسته قابل بازیابی باشد شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر این کار را انجام دهید.

1- بازیابی از طریق نرم‌افزارهای مختلف

2- بازیابی از طریق نسخه پشتیبانی آنها

 

آموزش ریکاوری دوربین مداربسته از طریق نرم‌افزارها

شما می­توانید برای ریکاوری اطلاعت هارد دوربین مدار بسته از نرم افزار های مختلفی استفاده کنید. نرم افزار هایی مانند AnyRecoverیاTestDiskو…به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید برای ریکاوری فایل‌های از دست رفته خود اقدام‌کنید.

این نرم‌افزارها در بین کاربران محبوبیت بسیاری دارند و هر کدام دارای قابلیت‌هایی هستند که در توضیحات آنها می‌توانید مطالعه کنید همچنین می‌توانید آنها را به راحتی و رایگان دانلود کرده و اطلاعات پاک شده دوربین مداربسته خود را از هارد بازیابی کنید.

1- نرم افزار ریکاوری فیلم دوربین مداربسته AnyRecover

الگوریتم‌های منحصر به فردی که در این نرم‌افزار به کار گرفته شده است سرعت بازیابی را افزایش می‌دهد و با سیستم عامل‌های مختلفی مانندWindows11/10/8.1/8/7/XP و Mac OS X 10.15-Mac OS X 10.9 سازگاری دارد. این نرم‌افزار نه تنها فیلم‌ها بلکه اسناد، ایمیل‌ها، موسیقی، تصاویر، آرشیوهای فشرده و… را بازیابی می‌کند؛ اطلاعات ازدست رفته مانند هارد دیسک، کارتSD، درایوفلش USB، هارد اکسترنال و… را ریکاوری می‌کند و به مدیریت حذف دائمی، درایوهای فرمت شده، حمله ویروس، خرابی هارد دیسک و… می‌پردازد این نرم‌افزار 100٪ ایمن نرخ موفقیت بالای بازیابی اطلاعات را نوید می‌دهد. روش استفاده از این نرم افزار به شرح زیر می‌باشد.

 

1- هارد دی وی آر کارت دوربین مداربسته را از دستگاه جدا کرده و به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید و نرم‌افزار AnyRecoverرا نصب کرده و اجرا نمایید، سپس در پنجره باز شده درایو مورد نظر خود را انتخاب کنید و گزینه Start را انتخاب کنید.

 

2- در مرحله دوم مکان درایو انتخاب شده را اسکن کنید، بعد از انجام این کار مدتی زمان می برد تا نرم‌افزار شروع به اسکن کرده و تمام فیلم‌های ضبط شده حذف شده را پیدا کند این مدت به میزان داده‌های هارد دیسک و یاSD کارت بستگی دارد البته می‌توانید اسکن را در هر زمانی متوقف کنید و یا صبر کنید تا اسکن به صورت کامل انجام شود.

 

3- در این مرحله ویدیوهای مورد نظر خود را بیابیدAnyRecover  بعد از اتمام اسکن تمام فایل‌هایی را که در هارد دیسک مورد نظر یافته است فهرست می‌کند شما می‌توانید درسمت چپ بررویVideo کلیک کنید تا به سرعت فایل‌های ویدیویی را نشان دهد. بعد از مشاهده فایل‌ها، فایل‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و دکمهRecover را انتخاب کنید تا بازیابی فیلم هارد دوربین مداربسته آغاز شود.

 

4- در آخر ریکاوری فیلم دوربین مداربسته با این نرم‌افزار به راحتی انجام می‌شود و شما می‌توانید به صورت رایگان و به راحتی تمام فایل های خود را ریکاوری کنید.

 

2- نرم افزار ریکاوری TestDisk

یکی دیگر از نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات پاک شدهTestDiskاست‌ که به صورت رایگان به شما امکان بازیابی پارتیشن‌ها و اطلاعات حذف شده را می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید به راحت و در کمترین زمان ممکن تمامی اطلاعات پاک شده مانند تصاویر، ویدئو، اسناد و…را بازیابی کنید زیرا اطلاعات پاک شده در هارد دوربین مداربسته قابل بازیابی و ذخیره سازی مجدد است، همچنین می‌توانید بوت سکتور در هارد را ترمیم کنید؛ این نرم‌افزار برای فرمت سیستم هایFAT/NTFS/exFAT/ex12 قابل اجرا است.

 

3- نرم افزار ریکاوری EaseUS Partition Master

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که برای بازیابی اطلاعات پاک شده می‌توانید مورد استفاده قرار دهید نرم افزار ریکاوری EaseUS Partition Master می‌باشد نسخه رایگان و پولی برای این نرم‌افزار طراحی شده اما امکانات بسیاری در نسخه پولی به کاربران ارائه می‌شود.

 از این نرم‌افزار برای مدیریت پارتیشن‌های هارد دیسک استفاده می‌شود همچنین می‌توان بازیابی پارتیشن های حذف شده یا ازدست رفته را به کمک این نرم‌افزار انجام داد؛ از دیگر کاربردهای این نرم‌افزار می‌توان به تغییر ویژگی‌های دیسک و پارتیشن اشاره کرد که به این ترتیب عملکرد هارد را می‌توانید به حداکثر برسانید برای مثال تغییر و تبدیل سبک دیسک از MBRبهGPT بدون از دست دادن داده‌ها، تغییرFAT32بهNTFS، تبدیل پارتیشن Primary بهLogicalو بالعکس، تبدیل دیسک از BasicبهDynamicو بالعکس.

 

4- نرم افزار ریکاوری CIoneZilla

یکی از برنامه‌های ریکاوری که برای برگرداندن اطلاعات پاک شده هارد دوربین مداربسته می‌توانید از آن استفاده کنید نرم افزار ریکاوریCIoneZilla می‌باشد. این نرم‌افزار به‌منظور تهیه نسخه پشتیبان ایجادImageوCloneاز هارد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین از این برنامه می‌توانید نسخه سرور و لینوکس را در اختیار داشته باشید و به راحتی ریکاوری خود را انجام دهید.

 

6 دلیل پاک شدن فیلم دوربین‌های مداربسته

عوامل تاثیرگذار زیادی در پاک شدن اطلاعات دوربین مداربسته وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

1-  تعداد دوربین‌ها

2- ظرفیت هارد دیسک داخلی به جهت ذخیره سازی اطلاعات

3- با صدا بودن و یا بی‌صدا بودن فیلم‌های ذخیره شده

4- تعیین دستی یک چرخه زمانی خاص مانند30روزیا75روز

5- نوع و پروتکل ذخیره سازی فیلم های دریافت شده از دوربین‌ها

-6طول هر فیلم ذخیره شده به عنوان مثال به صورت 5دقیقه ای یا یک ساعتی

 

آیا فیلم های دوربین مداربسته ریکاوری می‌شوند؟

به صورت کلی می‌توان گفت بله امکان ریکاوری فیلم دوربین مداربسته وجود دارد اما لازم به توضیح است که در تمامی شرایط نمی‌توان اطلاعات و فیلم‌های دوربین مداربسته را ریکاوری کرد. اگر به هر دلیلی هارد دی وی آر دوربین مداربسته دچار آسیب شده باشد به عنوان مثال سوخته باشد یا صدمه فیزیکی دیده باشد احتمال بازیابی اطلاعات آن کم می‌شود و اگر از روش‌های غیر قابل بازگشت برای پاک کردن اطلاعات استفاده کرده باشید فیلم‌ها قابل بازیابی نخواهند بود.

در صورتی که فیلم‌های جدیدی بر روی فیلم‌های قدیمی ذخیره شده باشد یا اصطلاحا رونویسی شده باشد فیلم‌های قدیمی قابل برگرداندن نیستند. بسیاری از کاربران درخواست بازیابی اطلاعات فیلمی در تاریخ ۳ ماه پیش را از دوربین مداربسته دی‌وی‌آر دارند که در سیکل زمانی دو ماه اطلاعات را نگه می‌دارند به صورت مشخص این گونه سیستم‌ها بعد از دو ماه چند روش را دنبال می‌کنند.

روش اول

دقت داشته باشید که هارد دیسک تنها برای دو ماه ذخیره فیلم فضا را دارد و روز شصت و یکم بر روی روز اول بازنویسی می‌شود و احتمال استخراج این اطلاعات بسیار کم است.

 

روش دوم

هاردهای دیسک ظرفیت‌های بیشتری دارند اما ساختار سیستم طوری است که ۶۰ ظرف مشخص دارد و روز شصت و یکم دوباره در ظرف یکم ریخته می‌شوند این سیستم طوری طراحی شده که برای یک سیکل دو ماهه کار کند.

 

روش سوم

تنظیمات در بعضی از سیستم‌های دی‌ وی‌آرمی‌باشد که درون سیستم تنها دو ماه از فیلم‌ها را نشان خواهد داد اما اطلاعات در کل هارد ریخته می‌شود و هر زمان که هارد دیسک پر شود دوباره اطلاعات از اول بر روی اطلاعات قدیمی‌تر ریخته می‌شود اما سیستم تنها اطلاعات ۲ ماه را به شما نشان دهد.

 

روش چهارم

به میزان ظرفیت هارد دیسک و نوع ذخیره سازی اطلاعات دوربین مداربسته ذخیره می‌شود و در زمان پر شدن هارد دوباره آخرین تصویربرداری بر روی اولین فیلم ذخیره می‌گردد.

دقت داشته باشید تصورما بر این بود که سیستم خود را برای یک سیکل زمانی ۲ ماهه تنظیم کرده‌اید و ممکن است سیستم شما طور دیگری باشد.

 

نحوه پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و فیلم‌های دوربین مداربسته

یکی از مهم‌ترین راه حل‌ها برای محافظت در برابر از دست دادن اطلاعات و مشکلات مربوط به آن پشتیبان‌گیری است شما می‌توانید ویدیوهای خود را در درایو دیگری کپی کنید و یا در Google Drive آپلود نمایید اما اگر می‌خواهید به صورت خودکار از فایل‌ها نسخه پشتیبانی تهیه کنید برنامهEaseUS Todo Backup انتخاب بسیار خوبی است، با این نرم‌افزار پشتیبان‌گیری و بازیابی شما می‌توانید به راحتی از فایل‌ها و پوشه‌های خود در یک هارد اکسترنال یا درایوهای دیگرنسخه پشتیبانی تهیه کنید.

 

6 روش جلوگیری از حذف هارد دوربین مداربسته

اکنون که یاد گرفته‌اید چگونه اطلاعات خود را بازیابی کنید با این حال بهتر است در وهله اول ویدیوها را از دست ندهید؛ درادامه به چند نکته برای جلوگیری از حذف و از دست دادن ویدیو در دوربین‌های امنیتی یا هارد دیسک اشاره می‌کنیم.

1- ابتدا به صورت مرتب شبکه و اتصالات برق خود را به طور کامل بررسی کنید: کانکتور وکابلBMC، کابل اترنت، آداپتور برق، سیم برق و

 

2- اطمینان پیدا کنید که از یو پی اس و محافظ برق استفاده می‌کنید زیرا این کار از گم شدن و از بین رفتن اطلاعات هارد دیسک به دلیل قطع برق و افزایش ناگهانی ولتاژ محافظت می‌کند.

 

3- تنها از سیستم‌های دوربین مداربسته و هارد دیسک‌های قابل اعتماد استفاده کنید، در واقع قبل از خرید سیستم دوربین مداربسته خود و حجم ذخیره سازی تحقیق کاملی انجام دهید زیرا برخی از برندها بیشتر از بقیه مستعد خرابی هارد هستند شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر با کارشناسان این حوزه تماس بگیرید.

 

4- بی علت هارد را خارج نکنید زیرا درصورت اتصال مجدد باید هارد دیسک توسط سیستم دی وی آر فرمت شده و باز سازی شود و این موضوع می‌تواند به اطلاعات شما لطمه جدی وارد کند.

 

5- حتماً توجه کنید که فیلم‌های دوربین مداربسته درچه زمانی دوباره نوشته می‌شوند به عنوان مثال می‌توان گفت سیستم‌های دی‌وی‌آر طوری تنظیم می‌شوند که فیلم‌های ذخیره شده از دوربین‌های مداربسته را تنها برای یک ماه و یا ۶ تا یک سال ذخیره می‌کنند و بعد از این زمان فیلم روز اول با روز ۳۶۵ام جایگزین خواهد شد؛ در نتیجه فیلم‌های شما بعد از یک مدت در زمان خاص که از قبل تعیین شده است دوباره نویسی می‌شود پس حتماً از فیلم‌های مورد نیاز خود یک نسخه کپی تهیه کنید دراین صورت برای بازیابی اطلاعات دوربین مداربسته دی‌وی‌آر متعلق به سیکل‌های قبل، باید با دقت بیشتری اقدام کنید.

 

6- مراقب نوسانات ولتاژی باشید برای سیستم دی‌وی‌آر دوربین مداربسته خود حتماً یک سیستم منبع تغذیه مناسب تهیه کنید تا در زمان نوسانات ولتاژی به هارد دیسک آن آسیبی وارد نشود و یا در صورت مشکلات نرم‌افزاری قابلیت بازیابی اطلاعات دی وی آر دوربین مداربسته را داشته باشید. در پروسه بازیابی اطلاعات دوربین مداربسته دی وی آر همیشه هارد داخلی سالم نیست اما مرکز ریکاوری پیشرو در بیشتر موارد موفق بوده است.

 

آموزش ریکاوری هارد دوربین مداربسته از طریق بک‌آپ

اگر ویدیوهای نظارتی حذف شده را بر روی هارد دیسک یاsdکارت ذخیره کرده‌اید و از آنها نسخه پشتیبانی تهیه کردید، می‌توانید فایل‌های دوربین مداربسته را به راحتی از نسخه پشتیبانی بازیابی کنید.

مرحله 1

در مرحله اول پوشه پشتیبان ویدیو را پیدا کرده و بعد از مشاهده آن، آن را بازکنید

مرحله 2

ویدیویی را که از دوربین مداربسته یا دی‌وی‌آر هارد دیسک حذف کرده یا گم کرده‌اید پیدا کنید

مرحله 3

بعد از پیدا کردن ویدیو مورد نظر خود آن را در هارد دیسک یا sdکارت ذخیره کنید

 

سخن پایانی

ممکن است به هر دلیلی اطلاعات دوربین مداربسته پاک شود. داستان‌های مختلفی برای این اتفاق وجود دارد و چندان خوشایند نیست که ویدیوها با شواهد معتبر دزدی، سرقت و جرایم دیگر ناپدید شوند. در این مطلب روش‌های بازیابی هارد دوربین مداربسته را بررسی کردیم.

 امروزه بازیابی هارد دوربین‌های مداربسته با استفاده از یک نسخه پشتیبان یا با کمک یک برنامه بازیابی اطلاعات امکان‌پذیر شده است اما اگر خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید بهتر است تصمیمات درست و منطقی بگیرید و این کار را بر عهده افرادی قراردهید که در این حوزه تخصص و مهارت لازم را داشته باشند.