- بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ

ممکن است برای اکثر افراد پیش آمده باشد که اطلاعات ارزشمند خود را در اثر یک اشتباه و یا یک اتفاق از دست بدهند. برای بازیابی اطلاعات روش‌های مختلفی وجود دارد که بعضی با کمک نرم‌افزارها و بعضی هم بدون نیاز به نرم‌افزار انجام می‌شود؛ بازیابی اطلاعات هارد لپ‌تاپ یکی از تخصصی‌ترین خدمات ارائه شده درمرکز ریکاوری پیشرواست. شما می‌توانید در صورت نیاز به بازیابی اطلاعات لپ‌تاپ، بازیابی اطلاعات هارد دیسک می‌توانید از مرکز ریکاوری اطلاعات پیشرو با کارشناسان زبده، متخصص و معتمد کمک بگیرید و شاهد ریکاوری کلیه داده های خود و اطلاعات لپ تاپ خویش باشید.

 

بازیابی اطلاعات هارد لپ‌تاپ

اگر لپ تاپ شما اصطلاحا بوت نشود ممکن است نتوانید به داده‌های ذخیره شده در آن دسترسی پیدا کنید زیرا ممکن است هارد دیسک خراب باشد. اما چطور می‌توانید اطلاعاتتان را برگردانید؟ در واقع ریکاوری اطلاعات چگونه است و چرا؟ بسیاری از افراد در پلتفرم‌های مختلف سوالات بسیاری می‌پرسند به عنوان مثال لپ‌تاپم به دلیل معیوب بودن هارد روشن نمی‌شود، باید چه اقداماتی انجام دهم؟ به طور کلی اگر لپ‌تاپ شما روشن نشود ممکن است هارد دیسکتان خراب باشد.

 یکی از دلایل منطقی که ممکن است به خراب شدن هارد دیسک منجر می‌شود این است که قطاع یا Sector خراب شود. این مشکلات باعث بروز خطاهای BSOD می‌شود. زمانی که هارد دیسک از نظر فیزیکی آسیب ببیند می‌تواند باعث خرابی و یا از دست رفتن دائمی اطلاعات شود؛ در این قسمت چند تکنیک را معرفی می‌کنیم که خودتان می‌توانید انجام دهید تا فایل‌ها را از یک لپ‌تاپ یا رایانه شخصی خراب یا غیر قابل بوت بازیابی کنید.

 

1- استفاده از نسخه بک آپ

اگر لپ‌تاپتان روشن نمی‌شود در صورت داشتن نسخه پشتیبانی می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید. شما می‌توانید داده‌هایتان را بدون توجه به نسخه پشتیبان و یا ابزارهای داخلی بازیابی و پک آپ گیری ویندوز مانندPrevious Versions  بازیابی نمایید؛ می‌توان گفت در صورت وجود نسخه پشتیبان یا Backup اطلاعات بازیابی بسیار ساده می‌باشد.

 

2- استفاده از یک نرم‌افزار قدرتمند

یکی از نرم‌افزارهای مخصوص ویندوزکه به منظور بازیابی اطلاعات از دست رفته لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد نرم افزار Stellar Data Recovery می‌باشد، این ابزار قدرتمند به شما در بازیابی اطلاعات کامپیوتر یا لپ تاپ کمک می‌کند؛ برای ایجاد یک درایو مخصوص رسانه قابل بوت می‌توانید ازابزار درایور بازیابی استفاده کنید انجام این کار باعث می‌شود تا داده های شما در سیستم های غیر قابل بوت بازیابی شود و فایل های مسدود شده  توسط ویندوز را نجات دهید.

 برای انجام این کار به مراحل زیر توجه کنید

1-در وهله اول باید یک درایو USBرا به لپ تاپ جدید یا فرمت شده وصل کنید و نرم‌افزار Stellar Data Recovery را دانلود نمایید

2-بعد از دانلود و نصب این نرم‌افزار صفحه ای با عنوان Select What To Recover برای شما نمایش داده می‌شود بعد از مشاهده این صفحه برروی آیکون وافلی کلیک کنید تا Create a Recovery Drive انتخاب شود.

 

3-بعد از انجام اینکار USB را که به لپ تاپ وصل کرده‌اید انتخاب و گزینهCreateRecovery Drive←ok را انتخاب نمایید و دستگاه رسانه قابل بوت را به لپ تاپ خراب یا غیر قابل بوت وصل کنید.

 

4-لپ تاپ را روشن کنید و دکمه F12را فشار دهید تارسانه USB متصل به آن را مشاهده کنید و با استفاده از یک دستگاه رسانه قابل بوت سیستمی که می‌خواهید بوت شود را انتخاب نمایید و بعد از بوت شدن لپ تاپ با استفاده از USB صفحه Select What to Repair را مشاهده خواهید کرد.

 

5-بعد از مشاهده این صفحه نوع داده را انتخاب نمایید و برروی درایو یا مکانی که می‌خواهید داده هارا بازیابی شوند کلیک و scan را انتخاب کنید، بعد از فرایند اسکن نتایج برروی صفحه نشان داده می‌شود.

 

6-برای اجرای اسکن پیش‌رفته، برروی دکمه Click Here کلیک کنید و فایل هایی که می‌خواهید بازیابی شوند را انتخاب نمایید و برای مکانی که می‌خواهید فایل بازیابی شده در آن ذخیره شود برروی Browse کلیک کنید.

 

3- خارج کردن هارد دیسک از لپ تاپ و متصل کردن آن به لپ تاپی دیگر

اگر هارد دیسک برروی لپ تاپ دیگری کار کرده است ممکن است بتوانید به سرعت اطلاعاتتان را بازیابی کنید. تواجه داشته باشید جدا کردن هارد دیسک می‌تواند گارانتی شمارا ازبین ببرد؛ شما نباید این کار را برروی لپ تاپی که برای باز شدن طراحی نشده است انجام دهید بهتراست با یک شرکت حرفه ای ریکاوری بازیابی اطلاعات مشورت کنید تا به شما در بازیابی اطلاعاتتان کمک کند.

 

4- نرم افزار

این برنامه یک نرم افزار حرفه ای است که به بازیابی اطلاعات شما کمک می‌کند همچنین این قابلیت را دارد که فایل ها را ازپارتیشن های خراب که به دلایلی حمله های ویروسی غیر قابل دسترسی شدن را بازیابی کند.

 

نرم افزار های بازیابی اطلاعات هارد لپ‌تاپ

نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات هارد لپ‌تاپ تنوع بسیاری دارند ارائه دهندگان آنها ادعا می‌کنند که بازیابی تمامی اطلاعات و داده‌هایی از دست رفته را انجام می‌دهند. شاید شما تجربه نصب و به کارگیری یکی از نرم‌افزارهای بازیابی را داشته باشید در این صورت احتمالاً با ما هم نظر باشید که این نرم‌افزارها توانایی بازیابی و ریکاوری بخشی از اطلاعات موجود بر روی دستگاه‌ها را دارند و نمی‌توان با استفاده از این نرم‌افزارها بخش عمده اطلاعات خود را بازیابی کرد.

1-نرم افزار Advanced Disk Recovery

این برنامه حداکثر فایل‌های پاک شده را بازیابی می‌کند و از یک رابط کاربری ساده برخوردار است یکی از مزیت‌های نرم‌افزار Advanced Disk Recovery اسکن سریع و عمیق می‌باشد البته به شما توصیه می‌شود فایل‌های بازیابی شده را در همان درایو قبلی ذخیره نکنید زیرا ممکن است داده‌ها بازنویسی شوند و برایتان مشکلاتی به وجود بیاید.

از مهم ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به بازیابی نامحدود اطلاعات، پشتیبانی از چندین فرمت داده‌ای، پشتیبانی از دستگاه‌های خارجی مانند فلش مموری و رم، ارائه انواع مختلف اسکن مانند اسکن‌های سریع و عمیق، بازیابی عکس‌ها از کارت حافظه و مشاهده فایل‌های بازیابی شده قبل از ریکاوری اشاره کرد.

در کنار این ویژگی‌ها یک نکته منفی هم وجود دارد در واقع می‌توان گفت ممکن است زمانی که از فیلترهای پیشرفته استفاده می‌کنید غربالگری داده‌ها با مشکل روبرو شوند البته این عیب جای نگرانی ندارد و قابل چشم پوشی است.

 

2-نرم افزارRecuva

اگر می‌خواهید یک نرم‌افزاری را نصب کنید که به صورت رایگان ریکاوری اطلاعات ازدست رفته تان را انجام دهد می‌توانید از نرم افزارRecuva استفاده کنید. این نرم‌افزار طیف وسیعی از داده‌ها از جمله موسیقی، تصاویر، فیلم و پرونده‌های متنی را به سادگی بازیابی کند؛ نرم‌افزار Recuva به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌های پاک شده را از انواع حافظه‌های داخلی و خارجی مانند فلش مموری و هارد را بازیابی نمایید.

نصب این برنامه آسان است و شما بلافاصله بعد از اتمام مراحل بارگیری می‌توانید به ریکاوری فایل هایتان بپردازید. از ویژگی های نرم افزار Recuva می‌توان به رابط کاربری آسان و سریع، پشتیبانی از قابلیت‌های اسکن عمیق، قابلیت بازیابی انواع فرمت هاو آموزش های مفصل در قالب سوالات متداول و پاسخ آنها اشاره کرد. اما تنها نکته منفی که این نرم‌افزار دارد این است که در حالت اسکن عمیق معمولاً گاهی اوقات کند عمل می‌کند، به طور کلی می‌توان گفت برای بازیابی در این وضعیت باید مدت زمان زیادی منتظر بمانید.

 

3-نرم افزارPandora Recovery

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی به ریکاوری فایل‌های از دست رفته‌تان بپردازید. نسخه رایگان این برنامه به کاربران اجازه داده است تا سقف ۵۰۰ مگابایت از داده‌ها را به راحتی ریکاوری کنند؛ الگوریتم‌های مدرنی که در این برنامه به کار رفته‌اند بازیابی فایل را آسان‌تر و تجربه کاربری را دلپذیرتر کرده‌اند. توسعه دهندگان این برنامه مدعی هستند که فایل‌هایی که تا یک ماه قبل از سیستم شما پاک شده‌اند به راحتی توسط Pandoraبازیابی می‌شود البته تجربه برخی از کاربران نشان داده است که بعد از ۵ سال هم می‌توان داده‌های از دست رفته خود را بازیابی کرد. این برنامه از ویژگی های بسیاری برخوردار است که به شرح زیر می‌باشند.

1- امکان بازیابی و ذخیره داده‌ها در درایو فعلی

2-  استفاده از رابط کاربری حرفه‌ای و پیچیده

3- پشتیبانی از انواع فرمت‌های فایل مانند اسناد، فیلم‌ها، تصاویر و موسیقی

4- پشتیبانی از یک نسخه پرتابل و یا قابل حمل

5- پشتیبانی از انواع فیلترها به منظور دسته‌بندی فایل‌های ریکاوری شده

 

4- نرم افزارMiniTool Partition Recovery Free

اگر فایل‌های خود را به دلیل حذف اشتباه، آسیب دیدن جدول پارتیشن، به روز رسانی ویندوز و ویروس از دست داده‌اید استفاده از نرم‌افزارMiniTool Partition Recovery Free یک انتخاب مناسب برای بازیابی آنها خواهد بود. این برنامه از تمام دیسک‌های سخت مختلف از قبیل دیسک هایIDE یا SATA و… پشتیبانی می‌کند؛ یکی از قابلیت‌های این نرم‌افزار پشتیبانی از انواع فایل سیستم‌هایFATوNTFS می‌باشد در واقع می‌توانید انواع فرمت‌های مختلف را مانند هاردهای HDD و هارد SSD و… را ریکاوری کنید همچنین با استفاده از این برنامه می‌توانید بازیابی رم و فلش را هم انجام دهید این نرم افزار مانند نرم افزار های دیگر ویژگی هایی دارد که به شرح زیر می‌باشند.

1 پشتیبانی از طریق ایمیل

2 پشتیبانی از قابلیت اسکن عمیق

3 بازیابی پارتیشن‌های مختلف

4 امکان اسکن بخش‌های مختلف هارد دیسک با توجه به انتخاب کاربر

5 قابلیت بازبینی فایل‌های ریکاوری شده قبل از ذخیره شدن

 

5- نرم افزار PC Inspector File recovery

نرم افزار PC Inspector File recovery یکی از ابزارهای ریکاوری فایل است که از پارتیشن های مختلفی پشتیبانی می‌کند. در این برنامه شما می‌توانید فایل‌های ذخیره شده را برروی فضای ابری و شبکه‌ای ذخیره کنید؛ این برنامه کاملاً رایگان می‌باشد و برای استفاده از آن نیازی به پرداخت هزینه ندارید، این برنامه اساساً برای بازیابی پارتیشن‌های از دست رفته طراحی شده است با این وجود شما می‌توانید انواع فرمت‌های مختلف فایل مانند فیلم، موسیقی و اسناد را با آن ریکاوری کنید. ازجمله ویژگی های نرم افزار نرم افزار PC Inspector File recovery می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1 پشتیبانی از درایوهای شبکه برای ذخیره فایل‌های بازیابی شده

2 پشتیبانی از قابلیت Deep Scan

3 رابط کاربری جذاب و آسان

4 امکان بازیابی از فضاهای ابری

5 دارای نسخه کاملاً رایگان

 

6- نرم افزارStellar Data Recovery

نرم افزارStellar Data Recovery از اوایل دهه ۹۰ راهی بازار شده و امروزه به عنوان یک نام و برند معتبر شناخته شده است. این نرم‌افزار به عنوان یک نرم‌افزار بازیابی اطلاعات با نتایج سریع و میزان موفقیت بالا در بازیابی بسیاری از پرونده‌های رایج شناخته شده است؛ زمانی که شما از نسخه پولی این نرم‌افزار استفاده کنید از بهترین خدماتشان بهره‌مند می‌شوید اما نگران نباشید در صورت پرداخت هزینه اشتراک این نرم‌افزار، هم در پول خود صرفه‌جویی کرده‌اید و هم از یک برنامه عالی برای ریکاوری فایل های خود استفاده کرده‌اید.

این برنامه ویژگی‌های بسیاری دارد، یکی از این ویژگی ها این است که می‌تواند دستگاه ذخیره سازی که فایل حذف شده بر روی آن بوده است را اسکن کرده و نتایجی سالم و قابل اجرا را بازیابی نماید؛ گزینه اسکن فایل در این نرم‌افزار باعث شده کاربران در زمان خود صرفه‌جویی کنند به طورکلی این ویژگی برای کاهش زمان مرتب سازی پرونده‌های بازیابی شده بسیار مفید خواهد بود.

این نرم‌افزار دو اسکن پیش روی کاربران خود قرار می‌دهد نوع اول اسکن سریع و نوع دوم اسکن عمیق، توجه کنید در طول زمان اسکن اطلاعاتی مانند حجم فایل‌های اسکن شده و زمان باقیمانده برای اتمام این اسکن‌هارا می‌توانید مشاهده کنید.

 

7- نرم افزارEaseUS Data Recovery Wizard

این نرم‌افزار قدرتمند ریکاوری می‌تواند تمام فایل‌های پاک شده را بدون هیچ مشکلی ریکاوری کند همچنین این قابلیت را دارد که فایل‌ها را از دیسک سخت رم و فلش مموری بازیابی نماید. یکی از قابلیت‌های عالی این برنامه پشتیبانی از فایل سیستم‌های FATوNTFS است استفاده رایگان این نرم‌افزار به کاربران این امکان را داده تا سقف یک گیگابایت از داده‌های خود را بازیابی کرده و بر روی رایانه خود ذخیره کنند. ویژگی‌های این برنامه به شرح زیر می‌باشد.

1 کاربر پسند و رابط کاربری جذاب

2 سازگاری با سیستم عامل های ویندوز

3 بروزرسانی شده در سال 2020

4 قابلیت بازیابی پارتیشن های ازدست رفته

 

8- نرم افزار Disk drill

استفاده از این نرم‌افزار بسیار راحت است و علاوه‌بر آن این برنامه بسیار قابل اعتماد بوده و برای استفاده از آن نیازی به متخصص و مهندس کامپیوتر نیست. دراین نرم‌افزار می‌توانید تا سقف۵۰۰ مگابایت از اطلاعات را در نسخه رایگان خود با کیفیت بالا ریکاوری کنید. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این نرم‌افزار اسکن عمیق آن است درواقع حتی در مواقعی که شما اقدام به فرمت درایو کرده‌اید هم می‌تواند فایل مورد نظر شما را ریکاوری کند. این نرم‌افزار با کمک ویژگی اسکن عمیق در سخت‌ترین شرایط ممکن بازیابی داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

 

هزینه بازیابی اطلاعات هارد لپ‌تاپ

قبل از تعیین هزینه بازیابی اطلاعات لپ‌تاپ باید به میزان آسیب دیدگی این قطعه و نوع آن توجه کرد. در آسیب دیدگی‌های فیزیکی نیاز به ترمیم هارد یا قطعات آن است و این کار هزینه ریکاوری را افزایش می‌دهد اگر هارد شما سالم بوده و تنها یک مشکل نرم‌افزاری موجب پاک شدن اطلاعات شما شده باشد هزینه ریکاوری آن بستگی به روش انجام کار دارد گاهی اوقات ممکن است نیاز به استفاده از یک برنامه خاص و یا ابزاری باشد که در این صورت قیمت نهایی بازیابی لپ تاپ بالاتر می‌رود.

 

سخن پایانی

گاهی اوقات ممکن است مشکل هارد دیسک شما باعث بوت نشدن لپ‌تاپ شود، شما می‌توانید فایل‌های خود را بدون در نظر گرفتن اینکه هارد دیسک لپ‌تاپتان آسیب دیده و یا از نظر فیزیکی صدمه دیده است بازیابی کنید. برای بازیابی اطلاعات هارد لپ‌تاپ می‌توانید از نرم افزار های مختلفی که پیشنهاد کرده‌ایم استفاده نمایید و یا با استفاده از مشاوره رایگان مرکز ریکاوری پیشرو اقدام به بازیابی فایل های از دست رفته خود کنید.